gemuk

Kanak-kanak obesiti (berat badan berlebihan) boleh menunjukkan satu koleksi faktor-faktor risiko untuk penyakit jantung pada masa mereka remaja, satu kajian baru telah mengatakan. Penyelidik-penyelidik telah menemui kegemukan berlebihan dan obesiti umur 8 tahun adalah tujuh kali lebih berkemungkinan daripada yang kurus untuk memiliki faktor-faktor berganda risiko penyakit jantung ketika berusia 15 tahun. Tekanan darah tinggi juga terlibat dalam risiko-risiko ini, begitu juga dengan tahap-tahap kolesterol tidak sihat dan kenaikan gula dalam darah dan insulin, satu gula darah yang mengatur hormon.

Bersama dengan obesiti, semua masalah ini adalah komponen-komponen sindrom metabolik, yang dalam masa yang sama meningkatkan risiko jangka panjang kencing manis jenis ke 2 dan penyakit jantung.

Penemuan-penemuan ini diterbitkan dalam American Journal of Clinical Nutrition, tambahan kepada bukti akibat-akibat kesihatan serius keobesitian kanak-kanak. Kajian-kajian lepas telah mendapati bahkan remaja-remaja dan orang dewasa juga dapat menunjukkan tanda-tanda penyakit dalam arteri hati mereka sekiranya mereka adalah gemuk atau telah mengalami kencing manis jenis ke 2.

Hasil-hasil semasa juga mencadangkan bahawa keperluan para doktor hanya mengukur berat dan ketinggian kanak-kanak, dan bukan ukuran pinggang mereka, untuk mendapatkan satu gambaran yang baik bagi masa depan risiko-risiko jantung mereka. Indeks jisim badan (Body Mass Index - BMI) kanak-kanak, satu ukuran berat berkaitan dengan ketinggian, adalah lebih kuat berkaitan dengan faktor-faktor risiko jantung akan datang daripada lilitan pinggang.

Ini berada dalam kontra kepada kes dengan orang dewasa, di mana saiz pinggang terutamanya diambil kira apabila bercakap tentang kesihatan jantung. Rata-rata di kalangan lelaki-lelaki dan wanita dengan seorang yang normal BMI, mereka yang membawa lemak di sekitar pertengahan badan kelihatannya mempunyai risiko-risiko tinggi sindrom metabolik dan penyakit jantung.

Penemuan-penemuan adalah berdasarkan 172 kanak-kanak yang mempunyai BMI mereka dan saiz pinggang diukur ketika berusia 8 tahun, dan telah ditaksir untuk penyakit jantung pelbagai faktor-faktor risiko pada usia 15 tahun. Secara kasar 10 peratus adalah didapati mempunyai tiga atau lebih faktor-faktor risiko seumpama; risiko ini atau “secara kelompok” adalah jauh lebih berkemungkinan dalam masa remaja yang pernah menjadi kanak-kanak berat badan berlebihan atau obesiti.

Laporan kajian dari American Journal of Clinical Nutrition, September 2007

0 comments: